søndag 18. mars 2018

Sideblikk på design: "Mal meg Bort"


Oppgaven «Mal meg bort» gikk ut på at vi skulle finne en liten lapp av tekstil, og bruke denne lappen til å lage en komposisjon på et lerret. Lappen skulle være en del av en komposisjon som brukes til å bli «malt bort». I denne oppgaven skulle jeg teste ut bordstaffeliet jeg hadde laget i forrige oppgave. Og resultatet ble at det fungerte kjempe fint.

Oppgaven jeg fikk sier at jeg skulle starte med å tegne skisser hvor jeg finner ulike plasseringer til lappen og finne ulike komposisjoner som kan utføres videre på et lerret. Utfordringen er å få den «malt bort» som viser at lappen blir en del av utrykket og får en ny historie ut ifra motivet. Man skal gå videre med den komposisjonen man liker best og overføre den til et lerret som er 50x50cm.

Lappen:

Lappen jeg brukte er en lapp med både rød og blå, der hvor litt grønn farge også synes i blåfargen.
Lappen plasserte jeg helt nederst til høyre. jeg valgte å ikke ha lappen i midten, men heller plassere den i et sekundærområdet.
Det at jeg har plassert den i høyre hjørnet, gjør at hovedfokuset ikke er på lappen men heller på selve motivet. Siden den ikke er i hovedfokus, ligger den rundt det gylne snitt og er fortsatt, vis man tolker det på den måten, er den fortsatt sentralt plassert.

Motivutvikling:

I denne oppgaven valgte jeg å legge vekt på at tekstillappen skulle være en del av komposisjonen, men ikke være senteret av den. Jeg tegnet 2 forskjellige skisser  med 2 forskjellige lapper. Den første så synes jeg at den ble litt for avhengig av formene, men den andre ble jeg fornøyd med og brukte den som skisse til sluttproduktet.

Maling/Teknikk:

En malerisk kvalitet som jeg har lekt vekt på i denne prosessen er å ha mange fargerike farger som beskriver personligheten min. Alle fargene har hver sin fortelling, og de som ser på maleriet kan forestille seg hva det kan være. Jeg har med flere kontraster mellom fargene, som får frem hver og en farge på en positiv måte.
Maleriet har fått fram de kvalitetene fra lappen inn på lerretet og vis man ser maleriet på en viss avstand kan man ikke en gang legge merke til at lappen er på maleriet.
Jeg har brukt både stor og liten pensel på de stedene som jeg måtte male i store og små områder. Der jeg har malt farge på en annen farge for å skape et bedre motiv. Varieringen av malingen og fargene gjorde at det ble en kontrast mellom fargekontrastene. Tilslutt så brukte jeg teip for å dekke de stedene jeg ikke skulle male på og lagde det svarte linjene rundt alle fargene for å skape en mer rolig komposisjon.

Endelig komposisjon:


Den endelige komposisjonen min er en helhetlig komposisjon av maleriet hvor lappen er en del av lerretet. Fargene rundt lappen er ganske lik fargene på lappen, som gjør at den bokstavelig talt blir "malt bort" i maleriet. Komposisjonen min består av for det meste både organiske og geometriske former som skaper en slags bevegelse i maleriet, og gjør det mer levende. De forskjellige formene og størrelsene i maleriet skaper formkontraster og størrelseskontraster som fremhever seg på hver sin måte i maleriet. Disse kontrastene mener jeg gjør det mer spennende å se på. Når man ser på helheten i maleriet kan man se at alle formene rundt, fortsetter videre selv om lerretet slutter og det gjør at komposisjonen føles ut som om det fortsetter videre inn i en større komposisjon.

Gjentakelsen av former i komposisjonen skaper en god rytme og harmoni som jeg selv mener at maleriet ender opp med en likevekt og balanse som gjør det mer komfortabelt å se på.

Hvis jeg skulle videreutviklet maleriet mitt, så ville jeg kanskje fiksert på fargene og skape enda bedre kontraster som kunne fremhevet maleriets helhet i lerretet. Jeg ville lagde alle de svarte linjene i bedre størrelse og lagd de nøyere rundt alle fargene.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar